Energetska obnova zgrada javnog sektora

16. ožujka 2025. | U NAJAVI

Svrha je natječaja provedba integralne energetske obnove, dubinske obnove, sveobuhvatne obnove te kružne obnove zgrada javnog sektora koja će rezultirati uštedom godišnje potrebne toplinske energije za grijanje, uštedom godišnje potrebne primarne energije i smanjenjem emisije CO2 u odnosu na stanje prije obnove. Iznimno, za zgrade sa statusom kulturnog dobra očekivani rezultati obuhvaćaju smanjenje godišnje potrebne primarne energije od najmanje 30% u odnosu na stanje prije obnove.
  
Natječajem se sufinancira izrada projektne dokumentacije te energetska obnova postojeće zgrade javnog sektora* koja se koristi za obavljanje društvene djelatnosti ili kružna obnova postojeće napuštene zgrade** koja će se kružnom obnovom dovesti u funkciju za obavljanje društvene djelatnosti.
  
* Zgrade javnog sektora su one u kojima se obavlja društvena djelatnost i koje su u pretežitom vlasništvu tijela državne vlasti i državne uprave, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: JLP(R)S), udruga građana, vjerskih zajednica, javnih ustanova i ustanova koje obavljaju društvenu djelatnost, a osnovane su od strane Republike Hrvatske, JLP(R)S, vjerskih zajednica ili drugih javnih ustanova i ustanova čiji osnivači su također Republika Hrvatska, JLP(R)S ili vjerske zajednice. Društvenim djelatnostima u smislu ovog Poziva smatraju se: predškolski odgoj, osnovnoškolski i srednjoškolski odgoj i obrazovanje, visoko obrazovanje, formalno obrazovanje odraslih, znanstvena djelatnost, kazališna djelatnost, audiovizualne djelatnosti, knjižnična djelatnost, arhivska djelatnost, muzejska djelatnost, zdravstvena djelatnost, djelatnost socijalne skrbi, djelatnosti državne vlasti, državne uprave kao i tijela organizacija lokalne i područne (regionalne) samouprave, djelatnosti pravnih osoba s javnim ovlastima, poslovi obrane, sudska i pravosudna djelatnost, poslovi javnog reda i sigurnosti, sportska djelatnost, stanovanje zajednica (uključujući vojarne, kaznionice, zatvore, popravne centre i ostale zgrade za oružane snage, policiju ili vatrogasce), vatrogasna djelatnost, djelatnost zaštite i spašavanja te djelatnost humanitarne pomoći.
   
** Napuštene zgrade su postojeće zgrade koje se ne koriste, nisu u funkciji i nisu održavane, ali ih je moguće staviti u funkciju bez kompletne rekonstrukcije. One imaju kompletnu vanjsku ovojnicu te tehničke sustave nužne za uporabu zgrade, pri čemu nije bitno jesu li tehnički sustavi funkcionalni ili ne.

RASPOLOŽIVI IZNOS

Ukupan iznos raspoloživih sredstava u ovom natječaju iznosi 106.000.000 EUR od čega je 21.000.000 EUR namijenjen ulaganjima na potpomognutim i brdsko-planinskim područjima.

PREDMET PROJEKTA

Predmet projektnog prijedloga je zgrada javnog sektora za koju prijavitelj ima dokaz vlasništva, zadnji važeći akt koji dokazuje da je zgrada postojeća sukladno Zakonu o gradnji, za koju je izrađeno izvješće o energetskom pregledu zgrade i energetski certifikat prije obnove, glavni projekt energetske/kružne obnove, prikaz primijenjenih mjera zaštite od požara, analiza postojećeg stanja zgrade, iskaznica energetskih svojstava zgrade i troškovnik građevinsko-obrtničkih radova i opreme. Ostali uvjeti prihvatljivosti bit će definirani u Pozivu.

KATEGORIJE OBNOVE

Razlikujemo tri kategorije obnove, čija definicija se razlikuje ovisno o tome radi li se o zgradama koje su kulturno dobro ili ne. O kategoriji obnove koja će se provoditi ovisi intenzitet sufinanciranja i maksimalni iznos prihvatljivih troškova, odnosno bespovratnih sredstava po pojedinoj aktivnosti/mjeri projekta. U naslovu Svrha (Cilj) Poziva navedene su minimalne uštede koje je potrebno postići kako bi se projektni prijedlog razmotrio za sufinanciranje neovisno o minimalnim uštedama koje je potrebno postići prema definiciji obnove.

ZGRADE SA STATUSOM KULTURNOG DOBRA

  1. kategorije obnove za zgrade koje nemaju status kulturnog dobra sukladno Programu energetske obnove zgrada javnog sektora za razdoblje do 2030. godine (NN 41/22):

Integralna energetska obnova – obuhvaća kombinaciju više mjera energetske obnove, a obavezno uključuje jednu ili više mjera na ovojnici zgrade kojima se ostvaruje ušteda godišnje potrebne toplinske energije za grijanje (QH,nd) od najmanje 50% u odnosu na stanje prije obnove. Integralna energetska obnova iznimno može obuhvaćati samo jednu mjeru na ovojnici ako ona rezultira uštedom godišnje potrebne toplinske energije za grijanje (QH,nd) od najmanje 50% u odnosu na stanje prije obnove.

Dubinska obnova – obuhvaća mjere energetske učinkovitosti na ovojnici i tehničkim sustavima te rezultira uštedom godišnje potrebne toplinske energije za grijanje (QH,nd) i primarne energije (Eprim) na godišnjoj razini od najmanje 50% u odnosu na stanje prije obnove.

Sveobuhvatna obnova – obuhvaća optimalne mjere unaprjeđenja postojećeg stanja zgrade te osim mjera energetske obnove zgrade uključuje i mjere poput:

– povećanja sigurnosti u slučaju požara,

– mjere za osiguravanje zdravih unutarnjih klimatskih uvjeta

– mjere za unaprjeđenje ispunjavanja temeljnog zahtjeva mehaničke otpornosti i stabilnosti zgrade, posebice radi povećanja potresne otpornosti zgrade, a može uključivati i druge mjere kojima se unaprjeđuje ispunjavanje temeljnih zahtjeva za građevinu.

ZGRADE KOJE NEMAJU STATUS KULTURNOG DOBRA

  1. kategorije obnove za zgrade koje imaju status kulturnog dobra sukladno Programu energetske obnove zgrada koje imaju status kulturnog dobra za razdoblje do 2030. godine (NN 143/21):
  • Integralna energetska obnova – obuhvaća kombinaciju više pojedinačnih mjera energetske obnove, a obavezno uključuje mjere na ovojnici zgrade kojima se ostvaruje ušteda godišnje potrebne toplinske energije za grijanje (QH,nd) od najmanje 20% ili uštede godišnje primarne energije (Eprim) od najmanje 20% u odnosu na stanje prije obnove;
  • Dubinska obnova – obuhvaća mjere energetske učinkovitosti na ovojnici i tehničkim sustavima te rezultira uštedom godišnje potrebne toplinske energije za grijanje (QH,nd) i primarne energije (Eprim) na godišnjoj razini od najmanje 50% u odnosu na stanje prije obnove;
  • Sveobuhvatna obnova – obuhvaća optimalne mjere unaprjeđenja postojećeg stanja zgrade ­ te osim mjera energetske obnove zgrade uključuje i mjere poput:

– povećanja sigurnosti u slučaju požara

– mjere za osiguravanje zdravih unutarnjih klimatskih uvjeta

– mjere za unaprjeđenje ispunjavanja temeljnog zahtjeva mehaničke otpornosti i stabilnosti zgrade, posebice radi povećanja potresne otpornosti zgrade, a može uključivati i druge mjere kojima se unaprjeđuje ispunjavanje temeljnih zahtjeva za građevinu

INTENZITET POTPORE

Državne potpore predviđene ovim Natječajem i intenziteti državnih potpora u odnosu na prihvatljive troškove

 
Aktivnost projekta Mjere u sklopu aktivnosti projekta Maksimalni intenzitet potpore*
I. Izrada projektne dokumentacije

I.1. Energetski pregled i energetski certifikat, prije obnove za zgrade čija ukupna korisna površina ne prelazi 250 m2

I.2. Izrada glavnog projekta energetske obnove

I.3. Energetski pregled i energetski certifikat, nakon obnove

a) 85 %
b) 85 %
c) 100 %

II. Energetska obnova

II.1. Provedba mjera

II.2. Stručni nadzor građenja; Projektantski nadzor; Koordinator zaštite na radu tijekom građenja

a) 60 %
b) 80 %
c) 80 %
III. Upravljanje projektom i administracija a) 85 %
b) 85 %
c) 100 %
IV. Promidžba i vidljivost projekta a), b), c) 85 %

 

* Maksimalni intenzitet potpore (stopa sufinanciranja) prihvatljivih troškova za mjere u okviru aktivnosti projekta pod I.-III. u ovisnosti je o kategoriji obnove:

  1. a) Integralna energetska obnova
  2. b) Dubinska obnova
  3. c) Sveobuhvatna obnova

Za zgrade za koje se provodi kružna obnova intenzitet sufinanciranja ovisi o kategoriji energetske obnove koja će se pri tome provesti.

MAKSIMALNI IZNOS PRIHVATLJIVIH TROŠKOVA

Maksimalni iznos prihvatljivih troškova i/ili maksimalni iznos bespovratnih sredstava koji može biti dodijeljen za pojedinu aktivnost bit će definiran u dokumentaciji Poziva.

INDIKATIVAN POPIS PRIHVATLJIVIH PRIJAVITELJA

Prihvatljivi prijavitelji u sklopu ovog natječaja mogu biti:

  1. tijela državne vlasti i državne uprave
  2. jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave
  3. javne ustanove ili ustanove koje obavljaju društvene djelatnosti
  4. vjerske zajednice koje obavljaju društvene djelatnosti
  5. udruge koje obavljaju društvene djelatnosti korištenjem javnih ovlasti

INDIKATIVNE PRIHVATLJIVE AKTIVNOSTI

I. Izrada projektno-tehničke dokumentacije

  • Energetski pregled i energetski certifikat prije obnove (samo za zgrade čija ukupna korisna površina ne prelazi 250 m2)
  • Izrada projektno-tehničke dokumentacije (glavni projekt, prikaz primijenjenih mjera zaštite od požara, prikaz izvedivosti dostupnih visokoučinkovitih alternativnih sustava opskrbe energijom, analiza postojećeg stanja zgrade, elaborati, iskaznica energetskih svojstava zgrade, troškovnik ugrađene opreme i radova, kontrola glavnog projekta s obzirom na mehaničku otpornost i stabilnost, analiza procjene otpornosti na klimatske promjene itd.)
  • Energetski pregled i energetski certifikat nakon obnove

II. Energetska obnova

II.1. Provedba mjera:

  • Mjere energetske učinkovitosti
  • Mjere kružne obnove
  • Mjere povećanja potresne otpornosti
  • Mjere povećanja sigurnosti u slučaju požara
  • Mjere osiguravanja zdravih unutarnjih klimatskih uvjeta
  • Mjere za osiguranje pristupačnosti osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti
  • Mjere ugradnje elemenata zelene infrastrukture
  • Mjere održive urbane mobilnosti
  • Mjere elektromobilnosti

II.2. Stručni nadzor građenja / Projektantski nadzor / Usluga koordinatora zaštite na radu tijekom

Građenja. Provođenje stručnog nadzora izvođenja radova je obavezno.

III. Upravljanje projektom i administracija

IV.Promidžba i vidljivost

KRITERIJI PRIHVATLJIVOSTI

Najvažniji kriteriji prihvatljivosti su:

  1. Doprinos ostvarenju specifičnih ciljeva PKK
  2. Odnos između iznosa potpore, poduzetih aktivnosti i postizanja ciljeva
  3. Raspoloživost potrebnih financijskih sredstava i mehanizmima za pokrivanje dijela vlastitog sufinanciranja troškova operacije (projekta)
  4. Razina spremnosti za provedbu projekta

KRITERIJI OCJENJIVANJA

  • Vrijednost za novac koju projekt nudi (ostvarene uštede)
  • Financijska održivost projekta (omjer potpore i uštede)
  • Provedbeni kapaciteti (iskustvo u provedbi projekata)
  • Dizajn i zrelost projekta (površina i energetsko svojstvo postojeće zgrade, sigurnost u slučaju požara, OIE, …)
  • Promicanje jednakih mogućnosti i socijalne uključenosti (pristupačnost i prilagodba predmetne zgrade osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti)
  • Promicanje održivog razvoja (smanjenje emisije CO2 u odnosu na stanje prije energetske obnove)
  • Doprinos projektnog prijedloga rješavanju specifičnih razvojnih problema na određenom teritoriju (Indeks razvijenosti općina i gradova)

NABAVA

Kod podnošenja projektnih prijedloga i tijekom provedbe projekta, Prijavitelji (Korisnici) se moraju pridržavati postupka javne nabave za subjekte koji su obveznici Zakona o javnoj nabavi (NN 120/16, 114/22).

U slučaju da Prijavitelj (Korisnik) nije obveznik Zakona o javnoj nabavi, prilikom nabave radova, robe i usluga unutar ovog Poziva dužan je pridržavati se „Pravila o provedbi postupaka nabava za neobveznike Zakona o javnoj nabavi“, koja će biti prilog dokumentaciji Poziva.

OBJAVA NATJEČAJA

Natječaj se očekuje u 2. kvartalu 2025. godine.

Otvoreni natječaji

Natječaji u najavi