eufondovi.hr transparent

Želite li primati informacije o natječajima i mogućnostima financiranja?
captcha 

Kako odabrati konzultanta za EU fondove?


eu konzultant1
Vjerojatno vas mnogi EU konzultanti svakodnevno obasipaju ponudama obećavajući brda i doline u nadi da ćete za posao pripreme i provedbe vašeg EU projekta odabrati baš njih. Kome vjerovati i kako se snaći u tom moru profesionalaca i onih koji to nisu? Kako smanjiti rizik neuspjeha u korištenju EU fondova i na što obratiti pažnju? Evo odgovora na par važnih pitanja....

Može li vam konzultant jamčiti da ćete dobiti EU sredstva?

Kod kandidature projekta ili zahtjeva za korištenje EU potpore ne postoji pravo stečeno prijavom. To znači da, nakon što ste predali tražene obrasce i dokumente, postoji mogućnost da vam EU potpora ne bude odobrena. To vam svaki pošten i stručan konzultant mora reći i, štoviše, naglasiti, jer sudbina vašeg projekta i vaše prijave ne ovisi samo o njemu, već i o vama samima, vašem poslovanju te o mnogim drugim čimbenicima izvan vašeg dosega i dosega konzultanta. Dakle, svaki konzultant koji vam jamči da ćete, ako njega angažirate, sigurno dobiti potporu – laže, a od takvoga treba bježati glavom bez obzira. Jer, kao prvo, on nema kontrolu nad EU sredstvima niti može odlučiti o sudbini vašeg zahtjeva, a kao drugo, ako i može ono što tvrdi, to znači da je korumpiran i da je vaša potpora kompromitirana i nesigurna (mogućnost razotkrivanja, povrata novca, tužbe, lošeg publiciteta i slično). E sad, ako vam pošten konzultant ne može jamčiti uspjeh, trebate li ga uopće?

Trebate li uopće konzultanta?

Statistika Hrvatske udruge poslodavaca kaže da je oko 90% poduzetnika, čiji su projekti dobili EU sredstva, koristilo usluge konzultanata. To dovoljno govori o važnosti angažmana stručnjaka za poslove pripreme projekata iz EU fondova. Pritom ne poričemo i ne umanjujemo  sposobnost nekih tvrtki da to same učine, no valja biti svjestan da je priprema EU projekata zahtjevan i specifičan posao koji traži dodatno vrijeme, poznavanje kompleksnog natječajnog postupka, opširne materije i složenih natječajnih pravila, zakonskih odredbi, EU pravila i standarda, procedura u ministarstvima i agencijama i slično. Ako se sami prihvaćate takvog zadatka, imajte na umu da se, zbog nestručne i loše pripreme, nerijetko i do jedne trećine prijava odbija u prvoj fazi ocjenjivanja. Kao i svaka druga djelatnost, posao pripreme projekata i dokumentacije vezane uz EU fondove ima svoje zahtjeve i specifičnosti pa smatramo da je angažman iskusnog konzultanta mudar potez. No, ovdje se opet vraćamo na početak i pitamo se - kako, kakvog i kojeg odabrati?  

Kakvog konzultanta tražiti i odabrati?

Koristite internet. Potražite tvrtku ili konzultanta koji ima web stranicu te transparentno navodi jasne i provjerljive reference te iskustvo i projekte na kojima je radio. Također, provjerite poziciju stranice ako u tražilicu upišete, primjerice, EU fondovi. Nadalje, zanemarite izgled i formu stranice pa obratite pažnju na njen sadržaj. Pogledajte ističe li konzultant sve potrebne podatke o tvrtki i koliko ima zaposlenih. Više zaposlenih sugerira veći kapacitet i stručnost, no znajte da velik broj zaposlenih podrazumijeva i velike fiksne troškove poslovanja što se može očitovati na visokim (ponekad i besramnim) cijenama za konzultantske usluge. U svakom slučaju, dobar konzultant ne radi iz kafića, već ima svoje sjedište i ured te barem jednu fiksnu telefonsku liniju. Ako mu je jedini kontakt broj mobitela, vjerojatno nema ureda, kao ni adrese na kojoj ga se može posjetiti. Takav konzultant nije najbolji izbor. Poželjan konzultant je transparentan, ima životno, ali i široko poslovno iskustvo u mnogim sektorima, član je domaćih i međunarodnih organizacija i aktivan je ne samo u sektoru EU fondova, već i u drugim segmentima (što donekle podrazumijeva veća znanja koja koristi u svakodnevnom poslovanju, a od kojih vi možete profitirati). Ukoliko je konzultant dugo godina radio u javnoj službi, to može biti prednost, ali i signal nedostatka poduzetničkih kompetencija te nerazumijevanja realnih procesa i potreba u poduzetništvu.

Koliko košta usluga konzultanta?

Vrijeme konzultanta je, kao i vaše, dragocjeno i ima svoju cijenu. Ona mora biti odmjerena i u skladu sa količinom posla te (ponekad) visinom vaše investicije. No, izbjegavajte konzultante koji vam naplaćuju sve i svašta. Savjeti, telefonski razgovori i sastanci trebaju biti besplatni. Također, nemojte pristati da vam konzultant naplaćuje procjenu vašeg projekta ili investicije prije nego što ga angažirate. Taj dio, koji prethodi međusobnoj suradnji i njegovom angažmanu, mora biti napravljen bez naknade. Dobrom konzultantu motiv nije samo zarada. Dobar konzultant ima moralnu obavezu pomoći vam bez obzira na cijenu pa će vas dobronamjerno savjetovati u svrhu ostvarenja vaših ciljeva i kad njegov „taksimetar“ ne radi. Ni u kom slučaju nemojte sklapati poslove i dogovore oko informiranja u vezi EU fondova putem telefona jer se iza toga često kriju ugovori sklopljeni na daljinu na osnovu kojih ćete morati plaćati mjesečne iznose za nešto što uopće ne biste trebali plaćati. Konzultant vas o EU fondovima treba informirati o svom trošku, kao što biste i vi njega informirali o vašoj usluzi ili proizvodu. Na vama je da informaciju prihvatite ili ne.

Kakva je usluga dobrog konzultanta?

Prije svega stručna i korektna. Izbjegavajte, na primjer, one konzultante koji vas zovu na seminare i skupe radne doručke na kojima je preostalo „još samo 3 mjesta“ i koji vam obećavaju da ćete u roku od jednog dana postati stručnjak za EU fondove. Njih često drže oni koji nemaju posla pa prodaju teoriju. Takvi, sa figom u džepu, žele prodati sebe, „navući“ vas i izvući vam novac. Prvi put, kada platite seminar, a drugi put, kada shvatite da za jedan dan niste postali stručnjak i kada, u svom neznanju, radije angažirate njih (naravno, impulzivno - kad su već tu i kad su vam pri ruci kao žvakaće na blagajni). Slična je situacija i sa besplatnim seminarima. Uglavnom, oni koji imaju iskrene namjere, koji su stručni, rade na projektima i koji su posvećeni svojim klijentima, oni nemaju vremena predavati i „prodavati maglu“. Pripazite također kada razmišljate o angažiranju razvojne agencije ili neke druge javne strukture koje također, u sumnjivim uvjetima nepoštene tržišne utakmice, djeluju kao konzultanti za EU fondove. Oni funkcioniraju po stranačkom i političkom ključu, često su leglo nepotizma i nestručnosti, a svoje kapacitete grade i kroz angažman (nepouzdanih) vanjskih suradnika. Stoga je preporuka zaobići ih (iako imaju nešto niže cijene). Radije odaberite konzultanta koji je stručan, korektan i nije politički motiviran, koji nije upravljan na korist ili štetu nekome i kojemu su svi jednaki.

Još savjeta...

  • Provjerite. Konzultant kojeg često citiraju u vezi EU fondova (ali i ostalih poslovnih tema), kojeg je u tisku, na internetu te u ostalim medijima lako pronaći, neka uđe u vaš izbor.
  • Razmislite. Radi lakšeg sporazumijevanja i razumijevanja specifičnosti hrvatskog tržišta te kako biste izbjegli visoke cijene, radije birajte domaće tvrtke i konzultante.
  • Inzistirajte. Dobar konzultant će vas prije suradnje upoznati sa cjelokupnom situacijom te vam dati transparentan i jasan Ugovor (sa vašim pravima i obvezama ) na potpis.
  • Ne nasjedajte. Niti jedan konzultant nema 100%-tnu prolaznost pripremljenih projekata. To je nemoguće postići u mnoštvu natječaja i konkurenciji tisuća korisnika od kojih uvijek ima netko bolji.

I na kraju, ako se odlučite angažirati konzultanta, upamtite da njegovim izborom birate svoga partnera s kojim ćete, više ili manje intenzivno, surađivati minimalno nekoliko mjeseci, a vjerojatnije nekoliko godina. Njegovom izboru slobodno pristupite na isti način na koji biste pristupili izboru vašega obiteljskoga liječnika jer bi on to, za vaše poduzeće, s vremenom mogao postati. Pitajte, usporedite, provjerite. U Hrvatskoj se neki EU natječaji rijetko ponavljaju pa je prva šansa za vaše poduzeće ponekad i jedina. Nemojte je propustiti zbog odabira nekompetentnog partnera. Dobar konzultant vas štiti. On je vaš partner, on ne radi za vas nego s vama. Za njega je vaš uspjeh i njegov uspjeh.